04. august 2011 2 kommentarer

Når hav bliver til helvede

Skrevet af Christian Johnsen (via mail)

Antarctic Sund er noget fanden har skabt. Det er dets stejle stenede og ugæstfri bredder også. Det er altid plaget af stærke vinde og strøm, og på grund af dets nordvestgående retning, ligger det en stor del af tiden i skygge af de op til 1.200 meter høje klippesider.

På dag syv gik vi op i sundet fra Ella Ø. Dagen var regnfuld, kold og blæsende og vi endte med at slå lejr på en stenet, stejl og smal strand - teltene blev tøjret til klippestykker og vi sikrede kajakkerne, hvis nu et af de gigantiske isbjerge skulle tumle omkuld og skabe store bølger. Om morgenen mindede Antarctic Sund os lige om hvem der havde magten ved, 100 meter fra vores lejr, at sende store klippestykker i havet fra en af de stejle bjergsider.

På dag 8 var vi mere heldige. Vandet var roligt og vinden med os, så vi fik gennemsejlet sundet og slog lejr på en spids lige ud til Kejser Franz Josephs Fjord. Dette var en af de mere idylliske lejrpladser - en solbeskinnet isblå lagune, hvor sælerne legede og isbjergene smeltede dovent i solen. Vi fik hvilet, tørret tøj og samlet kræfter til næste dag.

Sejlturen på vores 9. dag forløb også glat. Vi nåede Blomsterbugten, der er afsæt for vores forsøg på at nå Waltershausen. Det er vores plan at nå tilbage til denne bugt på dag 16 og herefter bære kajakkerne op til Noa Sø og ud i Duséns Fjord - en tur på 85 højdemeter og godt 5 km gennem knoldet og stenet terræn. Vi undersøger overbæringen og beslutter os til, at det er et forsøg værd.

Lige nu er vi ved at gøre klar til afsejling fra Blomsterbugten - vi har endnu 2 dage til at nå Waltershausen. Natten er tilbragt i teltene på stranden, hvor man skal huske på tidevandet. Ved ankomsten slog vi teltene op et godt stykke fra vandet, men endte med at sove ca. 10 cm fra vandkanten da det var på sit højeste - heldigt nok at vi havde en rolig nat uden vind og bølger...

Vores pagajer er stadigvæk højt løftede efter knap 200 km i kajakkerne.

Se vores rute lige her.

Af Anni Johnsen · 05. august 2011 21:08

I er nogle seje gutter. Fra liggestolen i kolonihaven synes jeres omgivelser højeksotiske og en lille smule skræmmende - men I synes kompetente. I bliver fulgt. Faster Anni

Af Steen Hessellund · 08. august 2011 14:08

Jeg læser med stor interesse jeres beretninger. 4 superseje fyre som jeg er stolt af at kende halvdelen af!! God vind. Spejderhilsen Steen Hessellund

Book foredrag

Hvis du er interesseret i at få medlemmer af ekspeditionen ud i din virksomhed eller forening og fortælle om turen, er du velkommen til at kontakte os. Et foredrag varer 2 timer og omhandler emner som planlægning, afvikling, ekspeditionspsykologi og meget mere...

Book foredrag her

Se ruten

Se kortet med koordinater, overnatninger og ruten fuldt indtegnet.